BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS »

Tuesday 15 March 2011

TEROMPAH

Add caption
Add caption
Add caption
Add caption
Add caption
Add caption
Add caption
Add caption

Sejarah Terompah sepintas lalu….

Di Malaysia Terompah mempunyai nilai warisan unggul dan klasik, kerana selipar atau alas kaki yang di perbuat dari kayu ini sangat sinonem dengan semua masyarakat majmok dan kebanyakkan di Negara ini sejak ratusan dulu.Masarakat Melayu, Cina, Baba Nyonya, India dan lain2 sangat mengenali terompah ini sebagai pilihan alas kaki yang murah dan praktikal.Budaya memakai Terompah di Malaysia ini bermula pada abad ke 17, iaitu sejak Bangsa Belanda mengambil alih Melaka dari Bangsa Portugis pada tahun 1641.

Pada abad ke 16 (1511),Sewaktu Bangsa Belanda mengadakan hubungan dagang dengan Johor dibeberapa pelabuhan yang menjadi pusat pemerentahan seperti,di Kota Johor Lama, Kota Seluyut, Kota Tinggi, Kota Batu Sawar, dan Kota Panchor, barang dagangan Belanda bukan sahaja terdiri dari bahan tembikar, tektil, senjata malah Terompah Belanda turut dibawa sebagai barang dagangan.

Pada masa ini terompah telah menjadi nostalgia pemakaian, yang Cuma tinggal dalam kenangan disebabkan banyak rekaan dan pilihan bahan yang bolih diguna sebagai alas kaki.

Di Johor Malaysia seorang Adiguru Terompah (MASTOR) telah membangun semula terompah kayu ini melalui sentuhan seni kreatif nya dengan rekabentuk dan corak pelbagai.Diperbuat dari bahan kayu getah, kayu durian,kayu jati,kayu pulai dan juga kayu pine yang di import. Rekaan corak pada permukaan tapak terompah dipenuhi dengan corak pelbagai seperti batik, bunga. Dedaun tumbuhan dan juga hidupan.Bahan kulit,pvc,fabrik diguna sebagai penyendal kaki, diatasnya dihiasi aksesori seperti bunga dan manik dengan warna-warna padanan.

Selain dipakai untuk kegunaan biasa terompah penghasilan baru ini juga sesuai digunakan sebagai hadiah cenderahati,kelengkapan dekorasi rumah, ruang santai dan objek-objek nostalgia yang unik dan menarik.SeniKraf terompah penghasilan baru ini dikenali sebagai Terompah MASTOR…

Terompah MASTOR dengan variasi ceria dan elegen,Kelasik dipakai, menawan pandangan menghias ruang, mengamit kenangan.

Info menarik-

.Seorang ahli akreologi Belanda menemui specimen tertua terompah pada 1990. Pentarikhan pada kayu terompah itu telah diperbuat pada 1270 iaitu 700 tahun dahulu.

.Terompah tidak mempunyai tanda pengenalan kiri atau kanan..

0 comments: